Marko Emer, direktor tvrtke Moj-eRacun u prostorijama tvrtke. Photo: Davor Puklavec/PIXSELL

Autor: Marko Emer

Percepcija vrijednosti određenog proizvoda ili usluge temeljena je uvijek na našim (trenutnim) potrebama. Ako su nam noge konstantno mokre zbog kiše, vodonepropusne čizme čine se kao dobra investicija čak i kada koštaju dvije tisuće kuna, iako na tržištu ima modela i od 100 ili 200. Usred ljeta, takva investicija u glomaznu obuću vjerojatno nam ne bi ni prošla glavom. Drugačiji su uvjeti, toplo je i lijepo, noge su suhe. Netko tko se ne bavi planinarenjem, teško može razumjeti prodaju gojzerica 12 mjeseci u godini, ali to ne znači da ona ne postoji. Oni kojima trebaju, znaju koji model im je najudobniji ili pruža najveću sigurnost pri osvajanju planinskih vrhova. Tržište postoji za svaku uslugu ili proizvod, no na nama je da im svojim uvjerenjima dodijelimo vrijednost.

Često se mogu čuti komentari na vrijednost tuđeg sata rada; automehaničara, programera, savjetnika, frizera, no da parafraziram poznatu uzrečica, iza svakog tog eksperta koja posao završi u 15 minuta stoje godine edukacije i prakse, nešto talenta i inovativnosti, ali stoji i naša percepcija vrijednosti i, u konačnici, potrebe upravo za tim konkretnim znanjima.

Brži oporavak

Specifična gospodarska situacija, koja je ponešto slična vremenima koja su prethodila velikoj gospodarskoj krizi 2009. godine, no ipak daleko neizvjesnija jer za sobom povlači opasnu bojazan da će usporenu gospodarsku aktivnosti dodatno pogoršati i samoizolacije građana, zatvaranje škola i bolovanja uslijed širenja virusa. Dok ne dođe cjepivo ili virus nekim, meni laiku neshvatljivim, procesima ne iščezne, ili barem ne postane nešto poput prehlade, bit će to naša svakodnevica.

Koliko vrijedi vaš rad? Kad postoje okolnosti na koje ne možemo utjecati. Kako u svemu ostati odgovoran? Prema svojoj tvrtki, zaposlenicima i budućnosti. Kako predvidjeti sve okolnosti koje tvrtku mogu dovesti nelikvidnosti u situaciji gdje je sigurno samo da moramo pronaći rješenja da se čim prije pokrene gospodarski oporavak.

S prvim danima pandemije od zaposlenika, njih gotovo 80 u tom trenutku, zatražio sam odgovornost, prvenstveno prema njihovom zdravlju, a onda prema korisnicima i njihovim potrebama. Puno sam puta ponovio priču kako je korisnička služba doslovce gorjela od poziva i emailova 24 sata, 7 dana u tjednu kako bismo osigurali dislocirane urede, digitalizirali stotine mikro, malih i srednjih poduzeća koji su tek potaknuti izvanrednim mjerama usvojili eRačun i prepoznali benefit koji iz njega proizlazi. Neću se, stoga, vraćati u rad korisničke službe, nego razvoja koji je odradio stotine programerskih sati da bismo ponudili ovo ranije spomenuto – rješenja za pokretanje gospodarskog oporavka.

Programerski sat nije jeftin, ali vrijedi. Meni vrijedi, vrijedi svakom korisniku koji je iz tog sata dobio veću vrijednost za svoje poslovanje. Vrijednost je imati softver koji te lišava sati nekorisnog rada, ali ti i pruža neophodnu informaciju koja može utjecati na ishod bilance krajem mjeseca – imam li za sve troškove ili nemam. To nije samo moja percepcija vrijednosti te usluge, to je ono što joj je cilj.

Odgovorno je znati više

Razvoj je od proljeća užurbano radio na integraciji Moj-BI usluge koja će korisnicima dati automatiziranu obavijest o zdravstvenoj slici njihovih poslovnih partnera. Da pojasnim metaforu o zdravstvenoj slici: prilikom slanja eRačuna pošiljatelj će automatski dobiti obavijest je li kupac u blokadi, odnosno je li bio u blokadi i koliko je ona trajala. No, ono što je možda ključno, kada govorimo o planiranim priljevima, pošiljatelja će sustav obavijestiti čak i ako kupac uđe u blokadu u periodu valute plaćanja zaprimljenog eRačuna. Kroz isti sustav moći će se provjeriti i dobavljači, njihov bonitet, likvidnost i status blokade.

Počeo sam blog tezom o vrijednosti ove usluge; matematički tu mogu izračunati koliko je servis koštao njezin razvoj u programerskim satima, struji i vodi, potrošnom materijalu. Mogu uključiti i intelektualni rad dizajnera i copywriting, testiranje koje smo proveli. Ali ne želim. Vrijednost u ovoj usluzi vidim samo u mogućnosti koju daje tržištu, koliko će njena primjena pružiti temelj za bolje planiranje novčanih priljeva i odljeva kompanija. Koliku će sigurnost dati činjenica da su nam dostupne sve ključne informacije u poslovnom odnosu. Kao što sam rekao, situacija na tržištu danas bitno je drugačija od one prošle godine.

Odgovorno je znati više.