Autor: Marko Emer

Crni petak, koji je u Hrvatskoj započeo i ranije od 27. studenog te trajao duže od jednoga dana nego je to običaj u Americi, mnoge je potaknuo da posegnu za lisnicom i po super povoljnim cijenama, kako su to trgovci više ili manje opravdano oglašavali, ugrabe neki komad odjeće, knjigu ili kakav novi gadget. S obzirom na epidemiološke mjere, mnogi su iskoristili prednosti online shoppinga i do željenih stvarčica došli putem web shopa. Puno toga kupljenog možda ipak nije odgovaralo pa je već vraćeno u trgovine, izdani su storno računi za povrat, a kupcima je vraćen novac. Jednostavno, brzo i bez suvišnih pitanja.

U poslovanju također postoje situacije kada nam treba jednostavno i brzo rješenje kada smo, primjerice, (nenamjerno) isporučili oštećenu robu. U tom slučaju na već izdani račun trebamo izdati knjižnu notu koju nazivamo odobrenje.

Odobrenje izdajemo i kada smo, zabunom, poslali manje komada robe nego je navedeno na računu-otpremnici, kada odlučimo kupcu dati popust jer je robu platio ranije od ugovorenog roka, ako smo pogriješili prilikom izrade računa ili dodajemo bonus na ostvareni promet temeljem nekog Ugovora, odnosno u svim onim situacijama gdje je račun izdan, ali je došlo do promjena u nekoj od stavki. Većini je taj dokument odobrenja noćna mora, ne zbog složenosti njegove obrade, niti obveza koje iz njega proizlaze, nego zbog prosječnog trajanje obrade koji se kod papirnatih odobrenja protegne i na 20 dana. 

Riječ je o tome, naime, da taj dokument zahtijeva suglasnost obiju strana kako bi se ispravio pretporez. Laički rečeno, da bi izdavatelj odobrenja mogao odbiti pretporez, mora dobiti pisanu suglasnost svoga kupca na nju. U praksi je slučaj takav da kupac, nakon što sebi ispravi pretporez, najčešće ne pošalje ažurno svoju izjavu, što dovodi do zastoja u poslovanju izdavatelja. Osim toga, pokazalo se u praksi,  oko 20 posto tih izjava nikada ne bude poslano pa neki ispravke naprave na svoju ruku, što ih dovodi u situaciju da će biti prisiljeni platiti kaznu za sve ispravke koje nisu pravilno provedene ili, kako se kolokvijalno kaže, papirnato pokrivene.

Nemoguće je odbiti pretporez bez slanje eOdgovora

Razvojem eRačuna, servis Moj-eRačun razvio je i druge prateće dokumente, među prvima bili su eOdobrenje i eOdgovor kao rješenje na problem navedenog zastoja u poslovanju. Proces funkcionira vrlo jednostavno, kao uostalom i druge usluge servisa, a najveća prednost je to što proces odobrenja skraćuje s 20 i više dana na prosječno nekoliko sati. eOdobrenje korisnici servisa Moj-eRačun mogu poslati iz većine svojih ERP i računovodstvenih rješenja koja su integrirani sa servisom ili putem aplikacije Kreiraj na mrežnoj stranici Moj-eRačun. Hoće li odobrenje biti račun u minusu ili posebni dokument koji se zove Odobrenje, proizvoljna je odluka pošiljatelja, a čitav proces izrade traje kao i prosječna izrada računa, odnosno od tri do pet minuta.

Ono što je iznadprosječno je vrijeme potrebno drugoj strani da da svoju izjavu. Naime, prijenos eOdobrenja od pošiljatelja do primatelja, odnosno preuzimanje dokumenta sa servisa Moj-eRačun može trajati nekoliko sekundi ili minuta, a jednako tako traje i slanje eOdgovora, ranije spomenute izjave, na to eOdobrenje. Oblik i sadržaj izjave nije propisan, no ona mora sadržavati  iznos pretporeza koji se ispravlja, po kojem računu i datum, odnosno porezno razdoblje u kojem je kupac ispravlja pretporez. Te podatke sadrži eOdgovor koji kupac šalje nazad pošiljatelju eOdobrenja odmah po njegovu primitku. Ovdje ne govorimo o tome da će kupac otvoriti Word dokument i natipkati navedene podatke pa ga, jednom kad se sjeti poštom ili e-mailom poslati pošiljatelju, nego da mu sustav Moj-eRačun automatski nudi obrazac eOdgovora koji je dužan popuniti, prije nego uspije preuzeti dokument eOdobrenja koji će mu poslužiti za ispravak pretporeza. Time su stvoreni jednaki preduvjeti za ispravno, sigurno i točno knjiženje za obje strane poslovnog odnosa, a cijeli proces je gotov u svega nekoliko minuta, odnosno onoliko koliko je potrebno kupcu da ispuni tražene podatke.

Poslovni subjekti mogu koristiti eOdgovor i u situacijama kada se ne slažu sa zaprimljenim računom, odnosno moguće je koristiti ovu opciju u situacijama kada je potrebno osporiti tj. odbiti zaprimljeni račun. Primjenom ovih rješenja, koristeći i druge oblike digitalnih knjigovodstvenih isprava i sustava za njihovu obradu, korisnik stvara preduvjet za pravovremeno i efikasno upravljanje knjigovodstveno-računovodstvenim poslovanjem.


2 Comments

  1. […] Razvoj novih metoda u poslovanju, razvoj novih tehnologija i navika zahtijevaju stalno učenje. To smo u servisu Moj-eRačun prepoznali još 2014. godine kada smo tržištu, paralelno sa svima dostupnim eRačunom, ponudili i edukacijske radionice gdje smo polaznike osposobljavali da odmah primjenjuju svu prednost eRačuna. […]



  2. […] Razvoj novih metoda u poslovanju, razvoj novih tehnologija i navika zahtijevaju stalno učenje. To smo u servisu Moj-eRačun prepoznali još 2014. godine kada smo tržištu, paralelno sa svima dostupnim eRačunom, ponudili i edukacijske radionice gdje smo polaznike osposobljavali da mogu odmah primijeniti sav njihov benefit. Praksu smo nastavili i za druge usluge koje omogućuju bespapirno poslovanje  i to je jedan od zaštitnih znakova naše kompanije. Ponuditi korisnicima uslugu, ali ih pritom naučiti kako da iz nje izvuku najveću korist za unaprjeđenje svog poslovanja. […]